Milan vokser i Kina

GIG_1683_big

Milan sin ekspansjon til østen har vist seg å være en suksess til tross for klubbens utfordringer på banen, og er gjennom digitale kanaler den klubben som har vokst raskest i landet.

I sommer gjorde klubben noen endringer rundt sin Weibo-konto (kinesisk mikro-blogg ala Twitter)og lagde en offisiell WeChat-kanal (raskest voksende sosialt medie verden over) i forkant av turneen i juli.

Turneen i Kina var en stor suksess på alle medieplattformer og kampen mot Real Madrid var den kampen med det høyest prosentandel seere av alle vennskapskampene som ble spilt i Kina forrige sommer. Samtidig økte antall følgere på sosiale medier med 200.00 fans og hjalp samtidig Milan opp på en 5.plass av de mest populære klubbene i landet. Det som er mest overraskende er at veksten bare har økt i etterkant av turneen i landet.

Klubber som Manchester United og Barcelona har fått over 5 millioner følgere gjennom de samme nettverkene og er to av de klubbene som skaper mest engasjement på nett. Milan har nå passert 500.000 følgere, og det er meget imponerende hvor lojale og tilknyttet disse følgerne fra denne regionen er blitt til klubben. Engasjement knyttet til Milan online har overgått andre europeiske klubber som har over ti ganger så mange følgere. Samtidig var Milan den klubben som hadde størst engasjement per post på Weibo gjennom årets siste måneder.

Som et resultat av dette endte Milan på 7.plass i årets Red Card report, en rapport som rangerer de europeiske klubbenes digitale prestasjoner i Kina.

Milans suksess er meget imponerende sammenlignet med andre italienske lag, i tillegg til at man har i bakhodet lagets svake prestasjoner i Serie A de to siste sesongene. Juventus tok tilsvarende grep rundt sin Weibo-konto i forbindelse med sin Kina-turne i sommer, men Torino-klubben er ikke nærheten av samme vekst som Milan. Med kun 10.000 Weibo-følgere og fire ganger så lite engasjement som Milan får den gamle dame bank i Kina. Samtidig er Serie A den eneste europeiske toppdivisjonen som er digitalt representert (offentlig) i Kina. Dette kommer selvfølgelig de italienske klubbene til gode.

En av årsakene bak den sterke veksten er Milan Quan, den eneste supporterklubben i Kina som er et sentralt nettverk for alle fans i landet. Milan har lagt merke til dette og hyllet dem for deres evne til å øke aktiviteten på sosiale medier. Gjennom å ha aktivisert fansen på klubbens sosiale medier , og dette har igjen ført til sterkere engasjement fra fansen. Dette ble tydeliggjort blant annet ved at Milans egne bursdagspost skapte nest mest engasjement av samtlige europeiske klubbers innlegg på hele Weibo i 2015.

I 2016 vil det dukke opp nye muligheter for at klubben skal vokse videre, blant annet ved en kinesisk-språklig nettside som skal servere fansen informasjon og oppdateringer som vil føre dem tettere på klubben. I tillegg vil Milan jobbe tettere med de store kinesiske mediene for å komme ut til den nåværende fanskaren så vel som å knytte til seg nye fans.